De ce sa angajezi un second shooter?

marian sterea second shooting

Articolul asta a fost un post pe wall-ul profilului meu de Facebook, dar Olga a propus sa transform textul intr-un post pe blog, ca sa nu se piarda. L-am completat putin si…iata-l! Articolul se refera la second shooter-ii cu experienta, nu la ucenicii care merg pe langa un fotograf ca “sa-si faca mana”.

Second shooting – experiente personale

Imi place deosebit de mult sa fac second shooting pentru alti fotografi de nunta, iar pana in septembrie 2016 am facut asta in Romania doar pentru Gabriela. Imi place sa urmaresc cum gandesc alti fotografi si cum se descurca in situatiile limita, pentru ca a fotografia o nunta e o insiruire de situatii limita, la care trebuie sa raspunzi mereu rapid pentru a obtine cele mai bune rezultate.

Uneori constat cu bucurie cat de diferiti suntem si ca daca am fi toti la fel, toti clientii ar primi aceleasi imagini. Ne-ar mai diferentia doar pretul.

Cat de util e sa ai o a doua viziune mereu? Ramane la latitudinea fiecarui fotograf sa decida. Am intalnit fotografi care nu pot lucra decat singuri si am intalnit fotografi care nu pot lucra decat cu un al doilea fotograf. Eu sunt de parere ca al doilea fotograf (cu experienta) adauga intotdeauna valoare unui eveniment, gandindu-ma ca sunt intotdeauna doua perspective, una din spate si una din fata, una cu lentila wide si una cu lentila lunga, una din dreapta si una din stanga, ca unul trage “safe” si altul se concentreaza pe “in-between” shots.

Doi fotografi experimentati pot scoate maximum dintr-un eveniment. Ca second shooter, am incercat intotdeauna sa “salvez spatele” fotografului principal. Si nu in sensul rau, pentru ca intotdeauna am lucrat pentru fotografi super competenti si experimentati care ar fi dus singuri, de la cap la coada, un eveniment cu atatea responsabilitati cum este nunta, ci in sensul ca am incercat sa fiu mereu “ochii de la spate”.

Am avut onoarea sa fotografiez o nunta alaturi de Marian Sterea sau mai bine zis, pentru Marian. In urma experientei as putea sa concluzionez ce am scris mai sus. Marian a avut totala incredere in mine, un lucru esential atunci cand angajezi un second shooter. Am facut o treaba atat de buna impreuna si am completat fiecare situatie limita ca la manual.

Mai jos aveti un exemplu de situatie de la nunta pe care am fotografiat-o impreuna. La iesirea din biserica, Marian a fost in fata mirilor in permanenta, in timp ce eu am fost insarcinat cu cadrele din spate.

fotografie de nunta marian sterea fotografie de nunta marian sterea

Cea mai mare provocare pentru mine a fost sa nu intru in cadrele lui, pentru ca doi fotografi diferiti au si zone de confort diferite. In acelasi timp am avut grija sa fac intotdeauna ceva ce el nu poate face, pentru ca nu poate fi in doua locuri in acelasi timp.

Cand angajezi un second shooter?

De cand eu si Gabriela nu mai fotografiem exclusiv impreuna, in oferta PHOTOCHIC exista si optiunea ca mirii sa opteze, pe langa unul dintre noi, si pentru un al doilea fotograf. Dar cand anume propui doi fotografi? Cand iti este absolut imposibil sa documentezi evenimente care se suprapun temproral (pregatiri in locuri diferite, trebuie sa fii in acelasi timp si in masina mirelui si in masina miresei in drumul catre ceremonia religioasa, trebuie sa documentezi si ce se intampla pe ringul de dans si trebuie sa faci si fotografii de grup), adica atunci cand ai pe “fisa postului” mai multe cerinte decat poti duce singur.

Ce trebuie sa stie un second shooter pentru a avea o colaborare perfecta?

In primul rand, sa stie ca are atributii foarte bine stabilite si oarecum diferite de ale tale si nu trebuie sa fie in acelasi loc cu tine (main shooter-ul). In al doilea rand, daca fotografiati acelasi moment e important sa aveti perspective diferite sau unul insista pe anumite cadre, iar celalalt pe alte cadre, in al treilea rand second shooter-ul sa aiba o abordare apropiata de a ta si sa stapaneasca tehnica fotografica aproape la fel de bine ca tine (evident, primeste un bonus daca portofoliul lui este unul exceptional si…stapaneste tehnica si compozitia mai bine ca tine! 🙂 ). In al patrulea rand, sa inteleaga ca fotografiaza evenimentul ca si cand ar fi angajat ca main shooter – un second shooter bun trece peste ideea ca “ei, da, dar eu nu incasez la fel la final”, sa inteleaga ca este angajat pentru consistenta, pentru a aduce plus-valoare evenimentului si abia mai apoi pentru propriul portofoliu (eu am permis intotdeauna colaboratorilor mei sa-si foloseasca imaginile atat timp cat se regasesc in setul final predat clientului). La final trebuie sa livreze acelasi continut ca si tine, daca nu chiar mai bun – nu este sub aceeasi presiune a evenimentului ca tine (fotograful angajat).

O alta “regula” de care eu am tinut cont a fost ca second shooter-ul sa aiba echipamentul propriu, acela pe care il cunoaste si il stapaneste cel mai bine. O trusa foto mid-level spre pro e mai mult decat suficienta.

Etica

Etica este iar un aspect foarte important. Second shooter-ul este in slujba ta, nu este la eveniment sa-si imparta propriile carti de vizita, este acolo sa munceasca la fel de mult ca si tine (main shooter-ul). Second shooter-ul trebuie (si cand zic trebuie, chiar trebuie) sa se imbrace la fel ca tine, in tiparul evenimentului. Daca esti un fotograf care prefera smokingul, second shooter-ul sa fie in aceeasi nota. Daca esti adeptul lejeritatii, sa fie casual. Aici putem deschide multe “polemici”, cuvantul de baza care ar trebui sa descrie vestimentatia este decenta.

Concluzie

Lucreaza cu second shooter-ul cu care ai o relatie profesionala (si nu numai) buna, el va intelege cel mai bine ce are de facut. Si, nu uita, evenimentul este important, dar surprinde-ti colegul in cele mai neasteptate si frumoase ipostaze, trebuie sa fie distractiv! 🙂 In cele din urma, totul este despre prietenie! Iar pentru fotografii la inceput de drum: faceti second shooting de fiecare data cand veti avea ocazia, second shooting-ul inobileaza meseria noastra!

marian sterea

second shooter man at work 2 man at work 3

Daca iti plac articolele de pe blogul WEDDCAMP, aboneaza-te ca sa le primesti pe mail atunci cand apar!

Nota de subsol: Despre second shooting o sa discutam mai multe la Wedding Photography 360º – WEDDCAMP Winter Session la Bran intre 21-24 februarie unde impreuna cu restul echipei WEDDCAMP vom tine un workshop 4-in-1: 4 zile de workshopuri de cate o zi (8+ ore) care ating toate aspectele unui business in fotografia de nunta. Eu si Gabriela vom vorbi despre fotoreportajul de nunta, storytelling si lumina, dar si despre pasii pe care i-am urmat ca sa avem un business de succes.

Facebook Comments

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to Top

This website is using cookies. By using www.weddcamp.com, you agree to the use of our cookies.