Dupa ce am fotografiat peste 400 de evenimente si mi-am analizat fotografiile, mi-am dat seama ca cel mai mult ma fascineaza sa fotografiez petrecerile de nunta. Dar nu petrecerile de nunta unde toata lumea se prinde la brat in hore si sarbe interminabile care dureaza pana dimineata, unde doar pauzele de sarmale, friptura si tort sunt motive de bucurie. Daca m-ati intreba pe mine ce inseamna astazi o astfel de petrecere din punct de vedere fotografic, v-as raspunde simplu ca e moartea creativitatii. Sunt mega fan al petrecerilor explozive, unde invitatii se desfasoara si se simt in largul lor dupa ce gusta cateva Aperol spritz, combina un pic de whiskey cu Cola si uita de meniurile intinse ostentativ pe mese, care te imbie mai mult la stat pe scaun decat la stretchinguri hazili si miscari ca Jagger pe ringul de dans.

Nu zic ca o petrecere cu sarbe si hore e o petrecere rea. Am si acum in minte cateva nunti la care am luat parte cat am fost mic, la caminul cultural, cu mese din lemn improvizate, intinse pe toata lungimea salii, acoperite cu “fete de masa” din hartie pentru imprimante matriciale prinse cu pioneze pe dedesubt, cu oale cu sarmale pregatite de tusici si verisoare in antreul caminului si cu gratare incinse in curte pe care sfaraiau necontentit friptane roz pana faceau crusta aia gustoasa si un fum de il taiai cu cutitul, care m-au facut sa nu uit atmosfera de nunta la tara. Imi aduc si acum aminte cum zburdau prin sala, pe bratele matusilor angajate sa tina loc ospatarilor, farfuriile cu aperitivele alea clasice, cu rosii ornate cu salata de vinete, cinci masline, trei felii de salam de vara, un pic de branza de tara, niste salata de icre intinsa pe castraveti taiati fency si oleaca de toba de casa. Erau frumoase evenimentele alea, aveau un specific si un iz aparte. Mi-as fi dorit ca nuntile alea sa fi prins un pic din revolutia tehnologiei digitale si ma imaginez astazi cu o camera de gat, cautand unghiuri diverse, compozitii interesante si layere captivante. Am si acum in ureche zumzetul ala de sarbatoare si imprimata pe retina imaginea unei sali intregi dansand sincron populara noastra, romaneasca. Nu mai zic de strigatul darului. La nunta unui var, prin ’92 pe cand aveam 8 ani, am facut un exercitiu de matematica si i-am calculat exact incasarile, scrijelind niste adunari obscure, cu o furculita de aluminiu, pe fata de masa din hartie.

Azi, ai nostri au imbatranit, tot ce auzi de la ei dupa ce se intorc de la o petrecere de nunta e cat de buna a fost mancarea, daca i-a surzit muzica sau daca ospatarul i-a bagat in seama suficient turnandu-le, atunci cand a fost nevoie, un strop de vin amestecat cu apa minerala. Spre exemplu, ai mei, candva dansatori desavarsiti, nu se mai ridica de pe scaun nici la “trasioara” lui Liviu Vasilica, Dumnezeu sa-l ierte.

Ma intorc la petrecerile care ma fascineaza. Pentru ca imi plac si, in acelasi timp, ma simt in largul meu, incerc sa le ofer clientilor mei imagini care sa reprezinte cat mai bine modul in care se distreaza, sa fie dinamice si diferite fata de orice fotografii au vazut dupa nuntile altor prieteni. Vorba unui vechi amic fotograf, sa ma intrebe cat mai des: “Astea-s Photoshop, nu?”, iar eu sa le raspund cu mandrie ca “asa au iesit din camera”.

fotografie de nunta marius tudor slow sync 1Specificatii tehnice pentru imaginea de mai sus (fotografie: Marius Tudor): Camera: Canon 6D, Lentila: Canon 16-35 mm, f/2.8 USM II, Flash: Canon 580EX II, ISO: 100, Timp de expunere: 1 secunda, Diafragma (F): 13, Masurare: Spot

Fotografii pe ringul de dans cu motion blur, in slow sync

Ce ai nevoie ca sa realizezi astfel de fotografii si ce ai nevoie sa stii ca sa-ti iasa bine, astfel incat sa nu para mai degraba un accident, decat ceva “premeditat”? Inainte de a-ti da frau liber imaginatiei si sa te preocupi de partea tehnica a executiei, trebuie sa observi bine sala. Astfel de imagini cu motion blur ies foarte interesant daca ai mai multe surse de lumina in background. Iar daca luminile se si “joaca”, asa cum sunt luminile de la scena sau ale DJ-ului, atunci ai ce trebuie. Daca backgroundul este intunecat sau nu exista surse de lumina, atunci rezultatele sunt complet diferite. Acum mai ai nevoie doar de o camera, un flash si o lentila 😀 (una wide ar fi cea mai indicata – eu folosesc cu succes 16-35 mm, 17-40 mm, 24 mm si cateodata 35 mm, doar ca 35-ul ma limiteaza). Pe langa toate asta, eu mai adaug pe flash un MagMod cu grid, pentru a focusa cat mai bine lumina flashului pe subiect.

best of weddings 2018

Partea tehnica

Atunci cand se lucreaza cu blit este foarte important sa intelegem ca exista doua expuneri simultane. Prima expunere este pentru lumina ambientala si se bazeaza pe viteza obturatorului, diafragma si ISO. A doua expunere este expunerea pentru blit si se bazeaza pe diafragma, ISO si intensitatea blit-ului.

Cu flash-ul pe camera, in manual si indreptat catre subiect, incepem sa ne construim “povestea”. Eu folosesc o intensitate redusa a flash-ului (1/64 sau 1/128) si setez zoom-ul la o valoare cat mai mare (80 sau 105 mm) pentru a focusa cat mai bine lumina si in acelasi timp pentru o izolare cat mai buna a subiectului de background (ma intereseaza doar sa expun bine subiectul si luminile din background, restul sa fie cat mai intunecat posibil). Am pe flash si gridul de la MagMod (pe langa focusarea luminii, mai are un rol destul de important: reduce la aproape deloc disconfortul creat de un blit direct “pocnit” in fata vreunui invitat). Acum, pentru ca am setat flash-ul la o intensitate mica si pentru ca folosesc o lentila wide, caut sa stau cat mai aproape de oameni si cat mai in mijlocul lor (ideal intre 1 metru si 1 metru si jumatate fata de subiect), iar daca vreti sa stati mai departe, trebuie sa modificati intensiatatea flash-ului (intensitatea luminii scade cu patratul distantei fata de subiect – deci, cu cat sunteti mai departe, cu atat aveti nevoie de putere mai mare – asta ar putea dauna lampii, dar si consumului de baterii; eu prefer intensitati reduse si sa stau aproape, dupa cum am scris mai sus).

Modul in care obinem motion blur-ul cu ajutorul luminilor din background este prin preluarea subiectului din fata camerei cu un timp mai lung de expunere (intre 1/30 dintr-o secunda si 3-4 secunde, asta depinde de ce rezultat ne dorim si de cat de creativ vrem sa jucam) si, in timp ce obturatorul este deschis, cu miscari usoare sau bruste de camera “construim” motion blurul. Cu cat timpul de expunere este mai lung si cu cat mai multe lumini avem in background, cu atat motion blur-ul este mai proeminent si dungile de lumina mai lungi. Mai jos aveti doua exemple de expunere: primul cu un background cu mai putine surse de lumina, statice si cu o expunere mai scurta (1/10 secunde) si al doilea cu un background cu mai multe surse de lumina, tot statice, dar cu o expunere mai lunga (1 secunda).

Primul exemplu

fotografie de nunta slow sync marius tudor 2Specificatii tehnice pentru imaginea de mai sus (fotografie: Marius Tudor): Camera: Canon 6D, Lentila: Canon 24 mm, f/1.4 USM II, Flash: Yongnuo YN-568EX II, ISO: 250, Timp de expunere: 1/10 s, Diafragma (F): 9, Masurare: Spot

Al doilea exemplu

fotografie de nunta slow sync marius tudor 3Specificatii tehnice pentru imaginea de mai sus (fotografie: Marius Tudor): Camera: Canon 6D, Lentila: Canon 24 mm, f/1.4 USM II, Flash: Canon 580EX II, ISO: 100, Timp de expunere: 1secunda, Diafragma (F): 18, Masurare: Spot

Daca vreti sa explorati si mai mult, puteti combina fotografierea in slow-sync cu efect de zoom – daca aveti o lentila wide fixa, in timpul expunerii, in timp ce miscati camera, fie faceti “zoom de picior” si va miscati in fata si in spate, fie daca aveti o lentila zoom pe camera, rotiti rapid de inelul de zoom in timpul expunerii.

fotografie nunta slow sync marius tudor 4Specificatii tehnice pentru imaginea de mai sus (fotografie: Marius Tudor): Camera: Sony A7R III, Lentila: Zeiss Batis 25 mm, f/2, Flash: Godox TT350S Mini Portable SpeedliteISO: 50, Timp de expunere: 0.8 secunde, Diafragma (F): 7.1, Masurare: Spot

Miscarea camerei

In timpul expunerii putem roti de camera pentru un motion blur circular, putem misca de la stanga la dreapta sau de la dreapta la stanga pentru un blur liniar sau o puteti misca in toate directiile pentru efecte diverse.

 

Miscare circulara

fotografie nunta gabriela matei slow syncSpecificatii tehnice pentru imaginea de mai sus (fotografie: Gabriela Matei): Camera: Canon 5D Mark IV, Lentila: Canon 17-40 mm, f/4, Flash: Godox TT350S Mini Portable SpeedliteISO: 640, Timp de expunere: 1/20 secunde, Diafragma (F): 4.5, Masurare: Spot

fotografie nunta slow sync robert trica 1Specificatii tehnice pentru imaginea de mai sus (fotografie: Robert Trica): Camera: Canon 5D Mark III, Lentila: Canon 24 mm, f/1.4 USM II, Flash: Canon 600EXISO: 200, Timp de expunere: 0.8 secunde, Diafragma (F): 11, Masurare: Evaluative

 

Miscare liniara

fotografie nunta slow sync robert trica 1Specificatii tehnice pentru imaginea de mai sus (fotografie: Robert Trica): Camera: Canon 5D Mark III, Lentila: Canon 24 mm, f/1.4 USM II, Flash: Canon 600EXISO: 500, Timp de expunere: 1/4 secunde, Diafragma (F): 8, Masurare: Evaluative

 

Miscare liniara cu dubla bataie de blit

fotografie nunta gabriela matei slow sync 2Specificatii tehnice pentru imaginea de mai sus (fotografie: Gabriela Matei): Camera: Canon 5D Mark IV, Lentila: Canon 17-40 mm, f/4, Flash: Godox TT350S Mini Portable SpeedliteISO: 800, Timp de expunere: 1/8 secunde, Diafragma (F): 4, Masurare: Spot

 

Miscare de jos in sus

fotografie nunta slow sync irina groza 1Specificatii tehnice pentru imaginea de mai sus (fotografie: Irina Groza): Camera: Canon 5D Mark III, Lentila: Canon 35 mm, f/1.4, Flash: Canon 600EXISO: 320, Timp de expunere: 0.3 secunde, Diafragma (F): 8, Masurare: Evaluative

 

Miscare in mai multe directii

fotografie nunta marius tudor slow sync 5Specificatii tehnice pentru imaginea de mai sus (fotografie: Marius Tudor): Camera: Canon 6D, Lentila: Canon 24 mm, f/1.4 USM II, Flash: Canon 580EX II, ISO: 100, Timp de expunere: 0.8 secunde, Diafragma (F): 16, Masurare: Spot

Desigur, va puteti juca in ce mod doriti si in functie de ce rezultat doriti sa obineti. Puteti face miscari de camera diverse care sa va aduca mai aproape de fotografia care sa caracterizeze cel mai bine petrecerea. Mai trebuie sa stiti ca dungile de lumina vor aparea in cadru in directia opusa miscarii camerei. Adica, daca miscati de camera la stanga, dunga de lumina va fi in dreapta.

Care este solutia cand nu sunt surse de lumina in background?

Daca nu sunt, le puneti voi. Daca folositi flash-uri off camera, acestea creeaza acelasi efect ca orice alta sursa de lumina. Vreti ca dungile de lumina sa fie si colorate? Puteti adauga geluri de diferite culori. Daca folositi MagMod, gasiti pe site-ul lor o gama larga de accesori si geluri colorate.

fotografie nunta slow sync marius tudor 6Specificatii tehnice pentru imaginea de mai sus (fotografie: Marius Tudor): Camera: Canon 6D, Lentila: Canon 24 mm, f/1.4 USM II, Flash: Canon 580EX II, ISO: 100, Timp de expunere: 1 secunda, Diafragma (F): 22, Masurare: Spot + trei flash-uri detasate (unul cu gel rosu, unul cu gel albastru si unul fara gel).

Flash-ul la cortina “fata” (front curtain) sau la cortina “spate” (rear curtain)?

Atunci cand fotografiem in slow sync avem doua optiuni: sa-i spunem flash-ului sa declanseze la cortina din fata sau la cortina din spate. Pentru sincronizarea cortinei din spate, atunci cand apasam declansatorul, obturatorul se va deschide, senzorul va aduna lumina ambientala și chiar inainte de inchiderea obturatorului, flashul se va declansa. Pentru sincronizarea cortinei fata, atunci cand declansam, obturatorul se va deschide si flash-ul va declansa in acelasi timp. Apoi, obturatorul ramane deschis si aduna lumina pana la finalul expunerii si apoi se inchide. Pentru ca vreau sa surprind momentele in timp real, adica fix ceea ce vad in momentul declansarii, eu folosesc cortina din fata, dar voi puteti experimenta in ce mod doriti, atat timp cat rezultatul va satisface.

La ce ar trebui sa fim atenti?

Atunci cand sunt foarte multe lumini in background sa avem grija ca, in timpul expunerii, dungile de lumina cu care cream motion blur-ul sa nu se suprapuna peste fetele subiectilor. Eu de asta ma lovesc cel mai des.

fotografie nunta slow sync marius tudor 7

Ai si tu imagini realizate pe ringul de dans folosind aceasta tehnica? Scrie-ne intr-un comentariu ce miscari de camera folosesti, daca ai setari speciale sau daca folosesti accesorii pentru flash care aduc un plus de creativitate cadrelor tale.


*) Daca iti plac articolele de pe blogul WEDDCAMP, aboneaza-te ca sa le primesti pe mail atunci cand apar! Iar daca ti-a placut acest articol, distribuie-l si prietenilor care vor sa deprinda aceasta tehnica de fotografiere.

Daca vrei sa primesti o subscriere premium de 6 luni din partea Fotografi-Cameramani.ro, inscrie-te la conferinta WEDDCAMP din 19-20 iunie 2018 pana pe 31 martie! #nevedemlaweddcamp

register weddcamp

Facebook Comments